close
تبلیغات در اینترنت
علم پزشکی و تغذیه
دور جدید قالب های سایت و وبلاگ

دور جدبد تعمیر قالب های وب سایت

شما میتوانید قالب های قدیمی رو بدون نقص دانلود مجدد نمایید

در صورت وجود هر نقص یا ایرادی در قالب ما رو در جریان قرار بدید 

+ امکان ویرایش قالب برای خریدار

+ امکان ویرایش قالب برای تمام سرویس های وبلاگ ساز

+ سفارش و ساخت قالب جدید

آخرين ارسال هاي انجمن
5 دانستنی جالب در مورد آب

شنیده ایم که می گویند هر کس روزی یک سیب بخورد، دیگر نیازی به دکتر پیدا نمیکند. اما 8 لیوان آب در روز چه نفعی برای ما دارد؟ صرفنظر از نفخ شکم، آب مزایای زیادی برای سلامتی ما دارد. هر سلول از بدن ما برای درست عمل کردن به آب نیاز دارد و هر عمل متابولیک در بدن نیز تشنه ی آن است.


کمک های اولیه برای شکستگی ها

(‌ بخش آسیبهای استخوان و مفصل و عضله در کمک‌های اولیه)

شکستگی‌ در واقع‌ وجود شکستگی‌ یا ترک‌ در استخوان‌ است‌. عموماً برای‌ شکسته‌ شدن‌ استخوان‌، نیروی‌ زیادی‌ لازم‌ است‌ مگر آنکه‌ استخوان‌ دچار بیماری‌ شده‌ یا پیر شده‌ باشد. با این‌ حال‌، استخوان‌های‌ در حال‌ رشد، انعطاف‌پذیر هستند و ممکن‌ است‌ دچار شکافت‌، خمش‌ یا ترک‌ شوند (اصطلاح‌ «شکستگی‌ ترکه‌ای‌» از همین‌ اصل‌ سرچشمه‌ می‌گیرد). هم‌ نیروی‌ مستقیم‌ و هم‌ نیروی‌ غیرمستقیم‌ می‌تواند سبب‌ شکستگی‌ استخوان‌ شود. امکان‌ دارد استخوان‌ در محل‌ وارد آمدن‌ یک‌ ضربه‌ سنگین‌ (مثلاً در اثر تصادف‌ با ماشین‌ [ نیروی‌ مستقیم‌ ] ) دچار شکستگی‌ شود. همچنین‌ ممکن‌ است‌ شکستگی‌ در اثر پیچ‌ خوردن‌ یا ضرب‌ دیدن‌ بروز کند (نیروی‌ غیرمستقیم‌).

شکستگی‌های‌ پایدار و ناپایدار

 

شکستگی‌ می‌تواند پایدار یا ناپایدار باشد. در شکستگی‌ پایدار، دو انتهای‌ استخوان‌ شکسته‌ شده‌ حرکت‌ نمی‌کنند که‌ علت‌ این‌ موضوع‌ یا شکستگی‌ ناکامل‌ است‌ یا در هم‌ فشردگی‌ دو انتها. این‌ شکستگی‌ها در مچ‌ دست‌، شانه‌، مچ‌ پا و لگن‌ خاصره‌ شایع‌ هستند. معمولاً می‌توان‌ بدون‌ ایجاد صدمه‌ بیشتر، این‌ شکستگی‌ها را به‌ آرامی‌ جابه‌جا کرد. در آسیب‌های‌ ناپایدار، دو انتهای‌ استخوانی‌ می‌توانند به‌ راحتی‌ جابه‌جا شوند. در نتیجه‌، خطر صدمه‌ دیدن‌ رگ‌های‌ خونی‌، اعصاب‌ و اعضای‌ بدن‌ وجود دارد. آسیب‌های‌ ناپایدار وقتی‌ رخ‌ می‌دهند که‌ شکستگی‌ استخوان‌ کامل‌ باشد یا رباط‌ها دچار پارگی‌ شوند. دستکاری‌ این‌ آسیب‌ها باید با دقت‌ صورت‌ گیرد. تا از صدمات‌ بیشتری‌ پیشگیری‌ شود.

تشخیص‌

ممکن‌ است‌ موارد زیر وجود داشته‌ باشند:

تغییر شکل‌، تورم‌ و کبود شدگی‌ در محل‌ شکستگی‌

درد و سختی‌ در حرکت‌ دادن‌ محل‌

کوتاه‌ شدن‌، تا شدن‌ یا پیچ‌ خوردن‌ اندام‌

لمس‌ یا سمع‌ غژغژ خشن‌ (کریپتاسیون‌) مربوط‌ به‌ دو انتهای‌ استخوانی‌ (اما نباید به‌ دنبال‌ آن‌ گشت‌)

نشانه‌های‌ شوک‌ به‌خصوص‌ اگر شکستگی‌ در استخوان‌ ران‌ یا لگن‌ روی‌ داده‌ باشد.

اشکال‌ در حرکت‌ طبیعی‌ اندام‌ یا اصلاً حرکت‌ نکردن‌ اندام‌ (مثلاً ناتوانی‌ در راه‌ رفتن‌)

 

جراحتی‌ که‌ ممکن‌ است‌ همراه‌ با بیرون‌ زدگی‌ انتهاهای‌ استخوانی‌ باشد.


رگ به رگ شدگی ها و پیچ خوردگی ها

(‌ بخش آسیبهای استخوان و مفصل و عضله در کمک‌های اولیه)

 

ساختارهای‌ نرم‌ اطراف‌ استخوان‌ها و مفاصل‌ (رباط‌ها، عضلات‌ و تاندون‌ها) ممکن‌ است‌ به‌ طرق‌ مختلف‌ دچار آسیب‌ شوند. آسیب‌های‌ این‌ بافت‌های‌ نرم‌ را معمولاً «پیچ‌خوردگی‌ و رگ‌ به‌ رگ‌شدگی‌» می‌نامند. این‌ آسیب‌ها وقتی‌ رخ‌ می‌دهند که‌ در اثر حرکات‌ ناگهانی‌ یا شدید، این‌ بافت‌ها بیش‌ از حد کشیده‌ شود و دچار پارگی‌ ناکامل‌ یا کامل‌ شوند. به‌ همین‌ دلیل‌، پیچ‌خوردگی‌ها و رگ‌ به‌ رگ‌ شدگی‌ها، اغلب‌ با فعالیت‌های‌ ورزشی‌ همراه‌ هستند.

 

آسیب‌ عضله‌ و تاندون‌

عضلات‌ و تاندون‌ها می‌توانند دچار رگ‌ به‌ رگ‌ شدگی‌، پارگی‌ یا کوفتگی‌ (کبودی‌) شوند. وقتی‌ عضله‌ بیش‌ از حد کشیده‌ شود و احتمالاً دچار پارگی‌ ناکامل‌ شود، رگ‌ به‌ رگ‌ شدگی‌ روی‌ داده‌ است‌. این‌ اتفاق‌ اغلب‌ در محل‌ اتصال‌ عضله‌ به‌ تاندون‌ (که‌ عضله‌ را به‌ استخوان‌ وصل‌ می‌کند) روی‌ می‌دهد.

 

پارگی‌ تاندون‌ انگشت‌ تاندون‌ها، عضلات‌ را به‌ استخوان‌ موجود در مفصل‌ متصل‌ می‌کنند. اگر یک‌ جسم‌ سخت‌ به‌ انتهای‌ انگشت‌ برخورد کند، تا شدن‌ ناگهانی‌ انگشت‌ می‌تواند سبب‌ پارگی‌ تاندون‌ بازکننده‌ (که‌ از بالای‌ مفصل‌ انگشت‌ عبور می‌کند) از محل‌ اتصال‌ آن‌ شود.

پارگی‌ وقتی‌ روی‌ می‌دهد که‌ عضله‌ یا زردپی‌ کاملاً پاره‌ شوند؛ این‌ حالت‌ می‌تواند در تنه‌ اصلی‌ عضله‌ یا در محل‌ تاندون‌ رخ‌ دهد.

 

پارگی‌ عضله‌ حرکات‌ شدید می‌توانند به‌ پارگی‌ رشته‌های‌ عضلانی‌ منجر شوند. پارگی‌ عضله‌، تورم‌ و درد شدید ایجاد می‌کند.

تشخیص‌

ممکن‌ است‌ موارد زیر وجود داشته‌ باشند:

درد و حساسیت‌ در لمس‌

اشکال‌ در حرکت‌ دادن‌ بخش‌ آسیب‌دیده‌ (خصوصاً اگر مفصل‌ باشد).

تورم‌ و کبودی‌ موضع‌

 

 


در رفتگی های مفصل

(‌ بخش آسیبهای استخوان و مفصل و عضله در کمک‌های اولیه)

 

در این‌ نوع‌ آسیب‌های‌ مفصلی‌، استخوان‌ها به‌طور کامل‌ یا نسبی‌ از محل‌ خود خارج‌ می‌شوند. دررفتگی‌ مفصل‌ در اثر نیروی‌ شدیدی‌ که‌ استخوان‌ را به‌ یک‌ وضعیت‌ غیرطبیعی‌ منحرف‌ می‌کند یا در اثر انقباض‌ شدید عضلات‌ روی‌ می‌دهد. این‌ آسیب‌ که‌ شدیداً دردناک‌ است‌، اغلب‌ شانه‌، فک‌ یا مفاصل‌ انگشتان‌ یا شست‌ را گرفتار می‌کند. دررفتگی‌ ممکن‌ است‌ با پارگی‌ رباط‌ها (مبحث‌ « رگ‌ به‌ رگ‌شدگی‌ها و پیچ‌خوردگی‌ها » را ببینید) یا صدمه‌ به‌ غشاهای‌ سینوویالی‌ (که‌ سطح‌ داخلی‌ کپسول‌ مفصلی‌ را می‌پوشانند همراه‌ باشد. در برخی‌ موارد، دررفتگی‌ مفصل‌ می‌تواند عواقب‌ جدی‌ به‌ دنبال‌ داشته‌ باشد. اگر مهره‌های‌ ستون‌ فقرات‌ دچار دررفتگی‌ شوند، ممکن‌ است‌ نخاع‌ آسیب‌ ببیند. دررفتگی‌ مفاصل‌ شانه‌ یا لگن‌ خاصره‌ می‌تواند به‌ اعصاب‌ اصلی‌ اندام‌ها صدمه‌ برساند و منجر به‌ فلج‌ شود. دررفتگی‌ شدید هر مفصلی‌ ممکن‌ است‌ به‌ شکستگی‌ استخوان‌های‌ آن‌ مفصل‌ نیز منتهی‌ شود. در بسیاری‌ از موارد، افتراق‌ دررفتگی‌ از شکستگی‌ بسته‌ ممکن‌ است‌ مشکل‌ باشد. اگر ذره‌ای‌ شک‌ داشتید، آسیب‌ را با فرض‌ شکستگی‌ درمان‌ کنید.

 

تشخیص‌

ممکن‌ است‌ موارد زیر وجود داشته‌ باشند:

درد شدید «ناخوش‌کننده‌» و اشکال‌ در حرکت‌ دادن‌ محل‌ آسیب‌دیده‌

تورم‌ و کبودی‌ در اطراف‌ مفصل‌

کوتاه‌ شدن‌، تا شدن‌ یا پیچ‌ خوردن‌ محل‌ آسیب‌دیده‌

 

اهداف‌

ممانعت‌ از جابه‌جایی‌ محل‌ آسیب‌دیده‌

فراهم‌ کردن‌ شرایط‌ انتقال‌ به‌ بیمارستان‌ به‌طوری‌ که‌ طی‌ انتقال‌، اندام‌ آسیب‌دیده‌، با حفظ‌ راحتی‌ مصدوم‌، ثابت‌ نگه‌ دشته‌ شود.

 

احتیاط‌!

سعی‌ نکنید استخوان‌ دررفته‌ را به‌ حفره‌ خود برگردانید چون‌ این‌ کار ممکن‌ است‌ شدت‌ آسیب‌ را افزایش‌ دهد.

قبل‌ از محکم‌ شدن‌ و ثابت‌ کردن‌ بخش‌ آسیب‌دیده‌، از حرکت‌ دادن‌ مصدوم‌ خودداری‌ کنید؛ در غیر این‌ صورت‌، مصدوم‌ در معرض‌ خطر خواهد بود.

مصدوم‌ را از خوردن‌، نوشیدن‌ یا سیگار کشیدن‌ منع‌ کنید، چون‌ ممکن‌ است‌ نیاز به‌ بی‌هوشی‌ عمومی‌ داشته‌ باشد.

 

1) به‌ مصدوم‌ توصیه‌ کنید که‌ بی‌حرکت‌ بماند. قبل‌ از بی‌حرکت‌ کردن‌ بخش‌ آسیب‌دیده‌، آن‌ را در وضعیتی‌ که‌ کاملاً برای‌ مصدوم‌ راحت‌ باشد، ثابت‌ نگه‌ دارید.

2) بخش‌ آسیب‌دیده‌ را به‌ کمک‌ یک‌ لایه‌ پوششی‌، باند و آویز بی‌حرکت‌ کنید. به‌منظور استحکام‌ بیشتر، با استفاده‌ از باند، قسمت‌ آسیب‌دیده‌ را به‌ یک‌ قسمت‌ سالم‌ از بدن‌ ببندید.

3) شرایط‌ انتقال‌ مصدوم‌ به‌ بیمارستان‌ را مهیا کنید. در صورت‌ بروز شوک‌، به‌ درمان‌ آن‌ بپردازید. علایم‌ حیاتی‌ (سطح‌ پاسخ‌دهی‌، نبض‌ و تنفس‌) را کنترل‌ و ثبت‌ کنید.

4) هر 10 دقیقه‌، گردش‌ خون‌ را در نواحی‌ پایین‌تر از محل‌ باندپیچی‌ کنترل‌ کنید . در صورتی‌ که‌ گردش‌ خون‌ مختل‌ شده‌ است‌، باند را شل‌ کنید.

 

 

وب سایت ایران ورزش    

منبع : http://saeidrad.ir/

 


11 ماده غذایی افزایش دهنده طول عمر

فکر می کنید راز زندگی جاودان کشف شده است؟ در فیلم های سینمایی مثل "آسمان وانیلی" و "آستین پاورز" می بینیم که می توان با منجمد کردن جسم به آن زندگی جاوید داد. اما هیچگاه خود را از این تخیلات دور نمیکنیم  تا ببینیم که در دنیای واقعی چطور میتوانیم طولانی زندگی کنیم.

خوب است بدانید که با خوردن بعضی مواد غذایی می توانید به این مسئله کمک کنید و به طول عمرتان بیفزایید.

این مواد غذایی که به خاطر همین مسئله مشهور شده اند، حاوی دسته ای ویتامینها و مواد شیمیایی مخصوص هستند که به شما برای مقابله با بسیاری از بیماری های کشنده کمک می کند. در اینجا به دسته ای از این مواد غذایی اشاره می کنیم.

 

1- سیب

محتویات:  سیب سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل کورستین است. همچنین حاوی فیبرهای قابل حل مثل پکتین می باشد.

اثرات آن روی سلامتی:  کورستین که یکی از بهترین آنتی اکسیدان ها به شمار میرود، از ابتلا به سرطان و از  لخته شدن خون جلوگیری می کند. پکتین نیز سطح کلسترول خون را پایین می آورد و سموم سرطان زا را از جریان خون دفع می کند.

بهترین راه استفاده:  بهتر است سیب را به حالت خام و با پوست استفاده کنیم چون کورستین در پوست سیب موجود است.  

 

2- آوکادو

محتویات:  آوکادو حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است و حتی بیش از موز پتاسیم در خود دارد. 

اثرات آن روی سلامتی:  نه تنها باعث صافی و نرمی پوست می شود، بلکه از بالا رفتن فشار خون، بیماری های قلبی و انواع بخصوصی از سرطان ها به ویژه سرطان روده نیز جلوگیری می کند.

بهترین راه استفاده:  فقط کافی است که پوست آن را کنده و خام بخورید.  می توانید آن را با گوجه فرنگی، آبلیمو، فلفل هالپانو و نمک نیز ترکیب کرده و سس گواکامولی از آن بسازید.


3- موز

محتویات:  موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم، منیزیم و فلیت است.

اثرات آن روی سلامتی:  پتاسیم از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کرده و احتمال سکته را پایین می آورد. فلیت به رشد صحیح بافت ها کمک کرده و از ایتلا به بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری می کند.

 

بهترین راه استفاده:  دقیقاً مثل میمون ها به راحتی موز را پوست کنده، بخورید و لذت ببرید. به نظر می رسد که میمون ها بیش از آنچه ما فکر می کنیم باهوش هستند.